کد اقتصادی چیست؟

چرا این کد انقدر برای تجارت مهم است؟ چگونه کد اقتصادی دریافت کنیم؟ این موارد سوالاتی است که کاربران از وکلای تکسفیر می پرسند. به همین دلیل این وکلای حقوقی بر اساس تجربیات و تخصص خود مقاله ای جامع و کامل در خصوص این کد را در اختیار شما قرار داده اند و در آن تمامی شرایط این کارت را عنوان کرده اند. شما با مطالعه این مقاله می توانید به سوالات ذهنی خود پاسخ دهید.

پیش ثبت نام کد اقتصادی

 در این مرحله مدارک و اطلاعات لازم از شما دریافت می شود. پس از آن تمامی مدارک و اطلاعات وارد شده از منابع مختلف استعلام گرفته می شود و صحت آن مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که اطلاعات وارد شده با مشخصات شما مغایرت داشته باشد طی یک پیامک دلیل آن برای شما ارسال می شود..

پس از انجام استعلامات لازم و تایید هویت و اطلاعات وارد شده، نام کاربری و رمز عبور طی یک پیامک در اختیار شما قرار می گیرد. لازم است بدانید که این اطلاعات کاملا محرمانه بوده و مسئولیت هر گونه سوء استفاده برعهده شما می باشد.

پس از دریافت پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور می توانید وارد سامانه شده و این اطلاعات را وارد کنید و وارد سامانه شوید و اطلاعات تکمیلی را نیز وارد نمایید.

در این مرحله نیز تمامی اطلاعات وارد شده مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت عدم مغایرت اطلاعات شما تایید می شود. پس از آن این کد برای شما صادر می گردد و شما با استفاده از آن می توانید فعالیت خود را آغاز کنید.


برای خواندن مطالب درمورد کارت بازرگانی میتوانید:

استعلام کد اقتصادی

کد اقتصادی کدی 12 رقمی می باشد که به افراد و شرکت هایی تعلق می گیرد که در حال انجام فعالیت های اقتصادی هستند. این کد به شما امکانات بسیار ویژه ای را می دهد و مزایای بسیار زیادی دارد. کد اقتصادی نیز مانند هر مجوز دیگری دارای اعتبار خاصی است و در صورت پایان اعتبار فاقد کارایی می باشد. بنابراین در هنگام مراودات تجاری حتما باید استعلام کد صورت گیرد. برای استعلام این کد باید کاربری و رمز عبور کد مورد نظر وارد شود و در صورتی که اعتبار داشت شما می توانید این مراودات را انجام دهید.

دریافت کد اقتصادی

انجام فعالیت های اقتصادی برعکس گذشته باید در چارچوب قوانین خاصی انجام شود. کد اقتصادی یکی از اسنادی است که به شما کمک می کند که فعالیت های شما کاملا قانونی صورت گیرد. با این کار مانع از فساد شده و تمامی تجارت ها بر اساس قوانین انجام می پذیرد. دریافت کد برای یک شرکت الزامی بوده و سازمان امور مالیاتی بر اساس این کد می تواند بر فعالیت های اقتصادی نظارت کند. همچنین وجود این کد به افراد کمک می کند تا در هنگام انعقاد قرارداد با فعالان تجاری استعلامات لازم را گرفت. برای دریافت کد اقتصادی می باست تمامی مدارک هویتی درخواست کننده و شرکت برای سازمان مورد نظر ارسال شده و سپس تاییدیه آن دریافت گردد.

مدارک لازم برای دریافت سریع کد اقتصادی

برای این که بتوانید در مدت زمان بسیار کوتاهی کد اقتصادی دریافت کنید باید تمامی مدارک زیر را برای دفتر مربوطه ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز برای شخصیت حقیقی

  • درخواست کتبی مدیر یا مدیران شرکت
  • فتوکپی تمامی صفحات شناسنامه
  • کپی پروانه کسب
  • فیش پرداختی بانک ملی ایران
  • سه قطعه عکس پرسنلی از درخواست کننده
  • کپی کارت اقتصادی

مدارک مورد نیاز برای شخصیت حقوقی

  • کپی روزنامه رسمی تاسیس
  • اصل فیش واریزی
  • کپی تقاضانامه و شرکت نامه
  • کپی پیش آگاهی تغییرات
  • کپی اساسنامه شرکت
  • کپی تقاضانامه
کد اقنصادی-taksafir.ir

کپی و اصل سند مالکیت

با در دست داشتن کپی مدارک عنوان شده در بالا باید به صورت حضوری به اداره مالیاتی مراجعه کرده و این مدارک را تحویل واحد مربوطه دهید. کارشناس مورد نظر تمامی مدارک را بررسی کرده و پرونده تشکیل می گردد. در این حالت کد اقتصادی 12 رقمی برای شما در نظر گرفته می شود. با دریافت این کد افراد موظف هستند که تمامی مراحل اقتصادی را به صورت قانونی انجام دهند و در صورت هر گونه تخلف بر اساس نوع تخلف جریمه برای وی در نظر گرفته می شود. دریافت کد  بسیار پیچیده بوده و شما باید با تمامی مراحل و زوایای آن آشنا شوید. هر گونه بی اطلاعی و یا اشتباه در ثبت مدارک و یا درخواست نامه می تواند موجب رد درخواست شما شود. به همین دلیل توصیه می کنیم برای طی مراحل کد  از یک وکیل حقوقی کمک بگیرید. وکلای حقوقی تکسفیر با تجربه و تخصصی که در زمینه دریافت کد دارند می توانند شما را در دریافت این کد راهنمایی کنند.

دریافت کد اقتصادی شرکت از طریق اینترنت

برای دریافت این کد حتما نیاز به مراجعه حضوری نیست و شما می توانید برای دریافت کد اقتصادی به سامانه اینترنتی مورد نظر وارد شوید. برای این کار ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شده و بر روی مرحله پیش ثبت نام کلیک می کنید. پس از وارد کردن مدارک ثبت را زده تا درخواست شما برای نهاد مربوطه ارسال شود. در این حالت شما می توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده و بدون نیاز به رفت و آمد درخواست کد شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین شما می توانید از طریق سایت مربوطه کد مورد نظر را استعلام نمایید. این فرایند به شما کمک می کند که در هنگام انجام فعالیت های اقتصادی بتوانید به راحتی و در مدت زمان کوتاهی استعلامات لازم را انجام دهید.

کد اقنصادی-taksafir.ir

نمونه کد اقتصادی

فعالان حوزه خدمات، تولید، توزیع، صادرات و واردات و … باید کد اقتصادی دریافت کنند. این کد امکان رسیدگی به امور مالیاتی را برای شما راحت تر خواهد کرد. این کد عملکرد شرکت ها را شفاف تر کرده و باعث می شود که فرار مالیاتی کاهش یابد. شرکت هایی که کد اقتصادی دریافت نکرده اند در حسن انجام فعالیت های تجاری با مشکل مواجه خواهند شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کد و مراحل قانونی دریافت این کد از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با وکلای حقوقی تکسفیر تماس حاصل نمایید.

خرید و فروش برند-taksafir.ir

موارد مهم برای گرفتن کد اقتصادی

کد اقتصادی که با نام شماره اقتصادی نیز شناخته می شود، یکی از الزامات هر پرونده مالیاتی است. در واقع شما بعد از ثبت شرکت باید برای دریافت شماره اقتصادی پا پیش بگذارید. بدون در اختیار داشتن این کد، پرونده مالیاتی شما ناقص است و در زمان فعالیت تجاری، دچار مشکل می شوید. به یاد داشته باشید که هر شرکت باید با کد اقتصادی خود فعالیت کند و استفاده از شماره اقتصادی دیگران، جرم به حساب می آید. در متن پیش رو سعی می داریم یک راهنمای مفید برای درک ضرورت دریافت کد اقتصادی تهیه کنیم تا بتواند در هنگام مواجه با این موضوع، به شما کمک کند.


برای خواندن مطالب درمورد جواز تاسیس میتوانید:

کارت اقتصادی اشخاص حقوقی

کد اقتصادی شرکت های حقیقی به آنها این امکان را می دهد تا به راحتی در مناقصات شرکت کنند و بتوانند پروژه های بزرگی را به ثمر برسانند. تمام آن سود به دست آمده منوط بر این است که شما آن کد 12 رقمی را در ابتدای دوره کاری خود دریافت کرده باشید.

در خاطر داشته باشید که زمان بررسی و دریافت گواهی ارزش افزوده نیز، کد اقتصادی راهگشای شماست. در نظام مالیاتی کشور، هر شرکت را ابتدا با شماره اقتصادی و بعد از آن با نام برند می شناسند. برای به دست آوردن این کد باید ثبت نام خود را در سامانه امور مالیاتی کشور تکمیل کنید. این کار با در دست داشتن مدارک لازم، امکان پذیر است.

توجه داشته باشید که ثبت نام به صورت الکترونیکی است و لزومی به مراجعه حضوری افراد نیست. پس در گام اول باید مدارک مهم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی را جمع آوری کنید.

مدارک هویتی شرکت که کپی برابر اصل شده باشند

کپی برابر اصل شده مدارک هویتی هیئت مدیره

سند ملک و یا اجاره نامه شرکت

قبض تلفن شرکت که آدرس و کد پستی را در خود دارد

اظهارنامه مربوطه که در سامانه تکمیل می شود

گواهی امضا مدیر عامل و مهر شرکت که در دفترخانه تأیید شود

وکالتنامه فردی که موظف به پیگیری مراحل دریافت کد است

کارت اقتصادی اشخاص حقیقی

کد اقتصادی را همه تجار باید دریافت کنند. این مهم برای اشخاص حقیقی به همان میزان ارزشمند است که برای شرکت های حقوقی. تنها وجه تفاوت در تهیه مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی است. برای اخذ این کد باید درخواست خود را به اداره دارایی تحویل دهید. همچنین یک نسخه از پروانه کسب شما به همراه مدارک هویتی مورد نیاز است.

بدون در اختیار داشتن کد اقتصادی، نمی توانید پرونده مالیاتی خود را در این اداره باز کنید. همچنین زمان بررسی معاملات برای پلمپ دفاتر، مهم است که پرونده مالیاتی شرکت به صورت کامل تحویل این اداره گردد. در نتیجه برای دریافت کد اقتصادی خود (قبل از شروع هر مرحله دیگری) به سامانه امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و ثبت نام الکترونیکی خود را تکمیل کنید.

پس از تکمیل این پیش ثبت نام، پرونده شما مورد توجه کارشناسان این سازمان قرار می گیرد. در صورت تأیید درخواست، ثبت نام خود را تکمیل کرده و می توانید از خدمات اینترنتی این سامانه برای دریافت کد اقتصادی خود استفاده کنید.

توجه داشته باشید که شرط اصلی تأیید پرونده شما در مرحله راستی آزمایی، یکسان بودن اطلاعات وارد شده در اظهارنامه پیش ثبت نام با مدارک ارسالی است. در صورتی که در پرونده مدارک و یا اطلاعاتی متغیر و ناقص وارد کرده باشید، پرونده جهت اصلاح موارد به شما بازگردانده می شود. 

سوالات متداول

کد اقتصادی کدی 12 رقمی می باشد که به افراد و شرکت هایی تعلق می گیرد که در حال انجام فعالیت های اقتصادی هستند. این کد به شما امکانات بسیار ویژه ای را می دهد و مزایای بسیار زیادی دارد.

برای ثبت نام کد اقتصادی ابتدا باید پیش ثبت نام انجام شود. در این مرحله مدارک و اطلاعات لازم از شما دریافت می شود. پس از آن تمامی مد ارک و اطلاعات وارد شده از منابع مختلف استعلام گرفته می شود و صحت آن مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که اطلاعات وارد شده با مشخصات شما مغایرت داشته باشد طی یک پیامک دلیل آن برای شما ارسال می شود.

برای دریافت کد اقتصادی حتما نیاز به مراجعه حضوری نیست و شما می توانید برای دریافت این کد به سامانه اینترنتی مورد نظر وارد شوید. برای این کار ابتدا وارد سایت…

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]