ثبت تغییرات شرکت دومین گام اساسی و مهم برای راه اندازی شرکت است. گزارش و ثبت تغییرات باید بلافاصله بعد از ثبت برند و ثبت شرکت توسط مالکین صورت بگیرد. در این مقاله توضیحاتی مکفی در ثبت تغییرات ارائه خواهیم کرد.

 

تغییرات شرکت


همه چیز همواره در حال تغییر است. این تغییرات برای شرکت ها نیز اتفاق می افتد. ممکن است ایجاد تغییرات در شرکت شما از نظر مالی دشوار و سخت به نظر بیاید. شما در گزارش ها و ثبت تغییرات می توانید دستورالعمل های حرفه ای و شخصی خود را تغییر دهید و گاهی اوقات تغییرات در چارچوب اصلی شرکت به معنی زنده ماندن یا رشد طولانی مدت شرکت است. برخی از تغییرات باید ثبت شوند. عدم آگاهی از این تغییرات یا عدم ثبت به موقع آنها می تواند مشکل ساز باشد و می تواند محدودیت های بزرگ و کوچکی برای فعالیت های شرکت ایجاد کند.

 بسیاری از تغییرات تنها در صورتی قابل اعمال هستند که به تصویب مجمع عمومی فوق العاده یا هیئت مدیره برسند. این تغییرات باید مطابق با قانون تجارت ثبت شوند. برای ثبت تغییرات شرکت باید یک گزارش ایجاد و پر شود. در دهه های گذشته پیش از اینکه سیستم الکترونیکی برای این کار طراحی و ایجاد شود، افراد باید شخصاً به مراجع مربوطه مراجعه کرده یا اسناد را از طریق پست ارسال می کردند که هزینه و زمان زیادی را در بر می گرفت. امروزه با گسترش تکنولوژی و دنیای اینترنت و وب به راحتی می توانید مراحل ثبت تغییرات در محل مراکز را دنبال کنید. شما البته خودتان می توانید برای تغییرات شرکت اقدام کنید که در این صورت باید مراحل اداری را به دقت دنبال کنید. 

آگهی ثبت تغییرات شرکت

هر نوع تغییر ساختاری در شرکت باید رسمی و قانونی ثبت و بوسیله آگهی اعلام شود. این تغییرات دامنه وسیعی از تغییر آدرس تا انتقال افراد به هیئت مدیره را شامل می شود. هر تصمیمی از سوی سهامداران یا اعضا برای افزایش یا کاهش سرمایه شرکت باید یکسان باشد. روند تکمیل این فرایند مستلزم تصمیم مشترک اعضا است که باید در جلسات رسمی آنها مورد بحث قرار گیرد و در قالب صورتجلسه تهیه شود. ثبت تغییرات شرکت طبق قانون الزامی است و فقط در صورت اطلاع از نظر قانونی لازم الاجرا می شود. نحوه ثبت تغییرات ظرافت ها و نکات خطیری دارد که اگر آنها را نادیده بگیرید می توانید روند را طولانی تر کنید. مهمترین نکته ای که باید به خاطر بسپارید، پر کردن صحیح مدارک و گسترش روند ثبت قانونی تغییرات شرکت است..

پیگیری صورتجلسه ثبت تغییرات شرکت

برای پیگیری برنامه ثبت تغییرات شرکت و پروتکل های مرتبط با آن، باید روی پیوند “برنامه را دنبال کنید” کلیک کنید. سپس “شماره پیگیری” را که قبلاً توسط سیستم به متقاضی ارسال شده بود در قسمت مربوطه وارد کرده و بر روی دکمه کلیک کنید. در این مرحله چیزهای مختلف ثبت نام و نظارت را وارد می کنید. اگر به هر دلیلی شماره پیگیری مربوط به خود را فراموش یا گم کرده اید می توانید روی پیوند “شماره پیگیری خود را فراموش کرده ام” کلیک کنید. در این وضعیت اگر صورتجلسه از نوع تغییرات و هدف کلی شما نیز ثبت تغییرات باشد با جواب دادن به چند سوال مراحل پیگیری با ورود به سامانه صورت خواهد‌ گرفت. توجه داشته باشید که دسترسی به منابع و اطلاعاتی همچون: شناسه ملی، نوع صورتجلسه، شماره ثبت و تاریخ جلسه بسیار مهم هستند، بعد از وارد کردن این اطلاعات کلید جستجو را بفشارید.


برای خواندن مطالب درمورد پروانه بهره برداری میتوانید:

ثبت تغییرات شرکت-taksafir.ir

ثبت تغییرات در روزنامه رسمی

یکی دیگر از ملزومات ثبت تغییرات ، درج آگهی در روزنامه رسمی است. برای این کار(ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی) پس از مراجعه به سیستم مورد نظر، باید روی قسمت ثبت نام کاربر جدید کلیک کرده و شماره تلفن همراه را برای دریافت پیامک وارد کنید. مرحله بعدی این است که آدرس و کد پستی را وارد کنید تا نسخه کاغذ روزنامه را دریافت کنید. سپس وقتی روی صفحه My Employees کلیک می کنید، روی قسمت هزینه تبلیغات کلیک کنید، شماره مکانیزه 18 رقمی را وارد کنید و با وارد کردن رمز دوم، اطلاعات بانکی خود را وارد کنید. هنگام پرداخت هزینه تبلیغاتی، یک شماره پیگیری دریافت خواهید کرد که به شما امکان می دهد از این کد برای تکمیل تمام مراحل ثبت آگهی خود بدون نیاز به مراجعه حضوری استفاده کنید. لطفاً این شماره را تا اتمام فرایند نگه دارید. دقت داشته باشید ثبت تغییرات در روزنامه رسمی بسیار حائز اهمیت است.

خرید و فروش برند-taksafir.ir

مراحل ثبت تغییرات شرکت
برای ثبت تغییرات شما باید یک پروسه ۷ مرحله ای را طی کنید:

اطلاعات شخصیت حقوقی

اولین مرحله ثبت تغییرات اطلاعات شخصیت حقوقی است. در این مرحله ابتدا باید از لیستی که پیش روی شماست اداره کل استان و واحد ثبتی را انتخاب کنید. شماره ثبت شرکت به همراه شناسه ملی را در آن درج کنید. در نهایت نوع موسسه یا شرکت تجاری خود را مشخص نمایید.

اطلاعات جلسه

دومین گام از ثبت تغییرات شرکت تعیین اطلاعات جلسه می باشد. در این قسمت باید نوع صورتجلسه را وارد کنید. نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و سایر اطلاعات مربوط به متقاضی را وارد نمایید. قسمت مرتبط با زمان بندی که شامل تاریخ جلسه، ساعت شروع و پایان جلسه و…. را وارد کنید.

تصمیمات جلسه

سومین بخش از مراحل ثبت تغییرات شرکت مرتبط با تصمیمات جلسه است. این مرحله ماهیت تصمیمات جلسه را تعیین می کند. سپس می توانید گزینه تصمیم جلسه را برای افزودن تصمیم جدید انتخاب کنید.

تغییر اطلاعات شرکت یا موسسه

برای سپری کردن چهارمین مرحله ثبت تغییرات شرکت باید اقدام به تغییر اطلاعات شرکت یا موسسه کنید. اگر می خواهید اطلاعات مربوط به کسب و کار غیر تجاری خود را تغییر دهید، باید در این‌ گام به این مهم جامه عمل بپوشانید.

نام های درخواستی برای شرکت و موسسه

بخش پنجم از مراحل ثبت تغییرات شرکت، بررسی نام های درخواستی برای شرکت و موسسه است. اگر می خواهید نام شرکت را تغییر دهید، باید از همان قوانینی پیروی کنید که هنگام ثبت شرکت در اینجا رعایت کرده اید. پنج نام متشکل از سه کلمه مجزا (3 سیلاب) با معنی فارسی و یکی از کلمات حتماً نام خاصی را به ترتیب اولویت در سیستم قرار دهید.

تغییرات سرمایه یا سهام شخصیت حقوقی

تغییرات ایجاد شده بر اساس میزان سرمایه یا سهام شرکت را تعیین کنید.

موضوع فعالیت شرکت پس از اصلاح

اگر شرکت با توجه به موضوع فعالیت تجاری تغییر کرد، موضوع جدید را وارد سیستم کنید.

بارگذاری کردن مدارک در سامانه

بارگذاری مدارک در سایت مربوطه هشتمین مرحله ثبت تغییرات است. اسناد آماده شده را اسکن کرده و تصویر خود را در سیستم بارگذاری کنید.

فرستادن مدارک به صورت فیزیکی به سازمان

پس از آماده شدن کامل اسناد، یک نسخه از صورتجلسه را همراه با اسناد در پاکت قرار داده و برای سازمان ارسال کنید.

چاپ آگهی تغییرات در روزنامه رسمی

آخرین مرحله از ثبت تغییرات شرکت چاپ کردن آگهی مرتبط با تغییرات شرکت می باشد. پس از تایید تغییرات توسط کارشناسان اداره ثبت، اعلام تغییرات شرکت را در روزنامه رسمی منتشر کنید.


برای خواندن مطالب درمورد ثبت صورت جلسات شرکت میتوانید:

نحوه اعمال تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت باید به صورت کاملا قانونی انجام شود تا کار شما وجاهت خود را داشته باشد. برای تغییر در آدرس شرکت، تغییر مدیرعامل، تغییرات مؤثر در سرمایه و مسائلی از این دست، نمی توان به صورت تک بعدی تصمیم گیری کرد و مسائل را با مراجع ذی ربط هماهنگ ننمود. از آنجایی که ثبت شرکت باید به صورت قانونی انجام شود، ثبت تغییرات شرکت نیز باید به همین منوال پیش برود. برای درک بهتر این معنا، متن حاضر را به بررسی این موضوع اختصاص داده ایم.

مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت باید به صوت گام به گام و با در اختیار داشتن مدارک لازم انجام شود. بسته به اینکه چه نوع تغییری را اعمال می کنید، مدارک متغیر خواهند بود. اما برخی از اسناد را باید همیشه در لیست خود داشته باشید و زمان تکمیل اظهارنامه ثبت تغییرات شرکت به آنها رجوع کنید.

مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت به صورت کلی عبارت‌اند از:

  • صورتجلسه ثبت تغییرات شرکت
  • مدارک هویتی اعضای شرکت
  • مدارک هویتی شرکت (اساسنامه، روزنامه تأسیس و تغییرات و غیره)
  • لیست تمامی سهارمداران با اشاره به میزان سهام آنها (در صورتی که تغییرات برای شرکت سهامی خاص اعمال می شود)

در نظر داشته باشید که اولین و مهمترین گام برای اعمال و ثبت تغییرات شرکت، تشکیل جلسه مجمع عمومی است. در این جلسه باید تمامی اعضای شرکت حضور یافته و با اطلاع کامل از تغییرات در حال اجرا، تأیید خود را در متن صورتجلسه نشان بدهند. این تأییدیه با ذکر نام و نام خانوادگی و امضا اعضا صورت می گیرد.

پس از تنظیم و تحریر این متن، تهیه مدارک ذکر شده را در نظر داشته باشید. بعد از اتمام این دو مرحله مهم، نوبت آن است که ثبت اطلاعات تغییرات شرکت را پیش ببرید. این مهم را در بخش بعد توضیح می دهیم.


برای خواندن مطالب درمورد انحلال شرکت میتوانید:

ثبت اطلاعات تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت باید بر اساس اطلاعات درست و با استناد به مدارک جمع آوری شده انجام شود. در صورتی که شما داده هایی اشتباهی را در سامانه ثبت شرکت ها وارد کنید، پرونده در دو وضعیت «رد شده» و یا «ناقص» قرار می گیرد. در این صورت است که مسیر ثبت تغییرات شرکت به درازا کشیده و احتمالا شما مجبور به پرداخت هزینه بیشتری هم خواهید بود.

پس مهم است که در زمان ثبت تغییرات شرکت نهایت دقت را داشته باشید. اما سؤال مهم این است که چه اطلاعات را در زمان ثبت تغییرات از ما می خواهند؟ اطلاعات خواسته شده چیزی بیشتر از موارد موجود در اسناد شما نیست. اما دقت در ورود آنها ضروری است.

در گام اول، باید اطلاعات شخص درخواست کننده (حقوقی یا حقیقی) را وارد کنید. همچنین لازم است که اداره کل استان و واحد ثبتی آن را هم مشخص کنید. در گام بعدی، اطلاعات جلسه مجمع عمومی را وارد می کنید. اینجاست که تحریر درست صورتجلسه ثبت تغییرات شرکت بسیار مهم جلوه می کند. در این صفحه باید اطلاعات خواسته شده اعم از تاریخ جلسه، ساعت شروع و پایان، نوع صورتجلسه و اطلاعات کامل متقاضی را به همراه اطلاعات امضا کننده دفتر وارد نمایید.

گام بعدی وارد کردن تصمیمات جلسه است. شما در این مرحله مشخص می کنید که ثبت تغییرات شرکت را در چه گزینه های لازم دارید. در اصل باید به صورت واضح بگویید که درخواست شما بری تغییر مکان شرکت ثبت می شود یا مواردی دیگر. این مهم حتما در متن اصلی صورتجلسه شما آورده شده است.

در ادامه مراحل ثبت تغییرات شرکت، اجازه اعمال برخی تغییرات در اطلاعات وارد شده را دارید. برای مثال اگر در زمان ورود اطلاعات مربوط به شخص درخواست کننده اشتباهی رخ داده است، می توانید آن را تغییر دهید. بعد از آن نام های درخواستی اعضای شرکت را به ترتیب اولویت وارد می کنید. سپس میزان سهام و سرمایه شرکت را (که در اساسنامه به طور دقیق ذکر شده است) وارد کنید.

در ادامه تمامی اطلاعات وارد شده را به صورت یک متن کامل صورتجلسه ثبت تغییرات شرکت مشاهده می کنید. در صورتی که نیازی به اعمال تغییرات در متن نیست، درخواست خود را ارسال نمایید. پس از پذیرش نهایی درخواست شما، کارشناسان آن را بررسی کرده، پیش نویس آگهی تغییرات را برای شما آماده می کنند. لازم است که این سند را به خوبی مطالعه کنید زیرا در صورت تأیید آن، نمی توان ویرایشی انجام داد.

در نهایت با پرداخت هزینه چاپ آگهی تغییرات، مراحل ثبت تغییرات شرکت شما به پایان رسیده است. طی این مراحل به صورت پیوسته، الزامی است.

سوالات متداول

ثبت تغییرات شرکت طبق قانون الزامی است و فقط در صورت اطلاع از نظر قانونی لازم الاجرا می شود. نحوه ثبت تغییرات شرکت ظرافت ها و نکات خطیری دارد که اگر آنها را نادیده بگیرید می توانید روند را طولانی تر کنید. مهمترین نکته ای که باید به خاطر بسپارید، پر کردن صحیح مدارک و گسترش روند ثبت قانونی تغییرات شرکت است.

یکی دیگر از ملزومات ثبت تغییرات شرکت، درج آگهی در روزنامه رسمی است. برای این کار(ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی) پس از مراجعه به سیستم مورد نظر، باید روی قسمت ثبت نام کاربر جدید کلیک کرده و شماره تلفن همراه را برای دریافت پیامک وارد کنید و …

هر نوع تغییر ساختاری در شرکت باید رسمی و قانونی ثبت و بوسیله آگهی اعلام شود. این تغییرات دامنه وسیعی از تغییر آدرس تا انتقال افراد به هیئت مدیره را شامل می شود. هر تصمیمی از سوی سهامداران یا اعضا برای افزایش یا کاهش سرمایه شرکت باید یکسان باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]